Wikipedia

Search results

Tuesday 5 January 2016

PENGENALAN OKU

Orang Kurang Upaya (OKU) merupakan antara golongan minoriti yang ada di Malaysia dan kehadirannya menjadi tumpuan pelbagai pihak untuk membantu golongan minoriti ini.
    
     Kerajaan sedar akan kepentingan untuk menjaga kebajikan masyarakat ini agar mereka juga dapat sama-sama menikmati kemakmuran negara Malaysia. Antara langkah kerajaan adalah memperkenalkan Pemulihan Dalam Komuniti (PDK). Ini sekaligus memberi peluang dan ruang masayrakat minoriti ini untuk mendapatkan khidmat nasihat dan perlindungan. 
  
   ‘Orang Kurang Upaya di Malaysia juga telah mebuat tuntutan terhadap kedudukan mereka dalam hak asasi rakyat Malaysia. Mereka membantah bahawa mereka tidak sepatutnya di kecualikan daripada pembangunan ekonomi yang membawa Malaysia kearah sebuah negara industri baharu dan sudah tiba masanya kerajaan mengambil kira pandangan dan pendapat Orang Kurang Upaya ini dalam implementasi dan perancangan nasional’.(Dipetik,Diterjemah dan Diubahsuai daripada ‘Disabled People: Citizenship & Social Work: The Malaysian Experience) 

      Hasil dalam tuntutan mereka itu, mereka berjaya mendapat tempat dalam pelbagai bidang di Malaysia ini. Walaupun mereka merupkan golongan minoriti yang seharusnya mendapat tempat dalam semua aspek dang bidang agar mereka tak ketinggalan dalam arus pembangunan negara. Keperluan mereka juga merupakan salah satu kepentingan untuk kerajaan bawa di parlimen supaya kehidupan mereka terjamin sekaligus menjadikan mereka golongan yang harus di jaga.https://www.youtube.com/watch?v=2l230fKXDNY



No comments:

Post a Comment